Rok szkolny 2012/2013

 Otwarta firma- Projekt dla szkół- Projekt dla Firm

W dniach 18-24 listopada 2013 roku po raz szósty został zorganizowany w Polsce Światowy Tydzień Przedsiębiorczości, obchodzony jednocześnie w ponad 120 krajach. Pomysłodawcami Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości są były premier Wielkiej Brytanii, Gordon Brown, brytyjska rządowo-biznesowa organizacja Make Your Mark oraz amerykańska Fundacja Kauffmana. Celem ŚTP jest stworzenie środowiska społecznego, które aktywnie wspiera przedsiębiorcze postawy i inicjatywy młodych ludzi.

W ramach ŚTP Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości zaprosiła uczniów, nauczycieli i przedsiębiorców do udziału w projekcie „Otwarta firma”. Dla przedsiębiorstwa to wspaniała okazja do promocji oraz nawiązania nowych kontaktów w środowisku lokalnym. Szkoła otrzymuje zaś możliwość wzbogacenia swojej oferty edukacyjnej o ciekawe zajęcia przygotowujące uczniów do wejścia na rynek pracy.

Ponad 67,5 tysiąca uczniów z 421 szkół i prawie 1600 firm – to bilans tegorocznej edycji projektu „Otwarta firma”. Liczby te są najlepszym dowodem na to, że polska szkoła zmienia swoje podejście do edukacji, a uczniowie potrzebują kontaktu z doświadczonymi przedstawicielami różnych zawodów, aby zaplanować swoją przyszłą ścieżkę kariery.

Młodzież klas III z naszej szkoły będzie realizowała ten projekt w ramach wiedzy o społeczeństwie. Koordynatorem projektu z ramienia szkoły jest p. Grażyna Ruszkowska, a nauczycielami współpracującymi p. Marzena Kurzydło i Anna Zdończyk- Knura

Oto zgłoszone firmy i instytucje, które podjęły z naszą szkołę współpracę, a co za tym idzie przyjmą w marcu 2014r. w ramach projektu „ Otwarta firma- Zawody w mojej okolicy”  uczniów klas III na zorganizowane wycieczki:

 

klasa IIIe

Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej

klasa IIId

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o

klasa IIIs

Powiatowy Urząd Pracy

klasa IIIB

MEYN

klasa IIIa i IIIc

Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej

 

Dlaczego uznaliśmy, że warto zorganizować w szkole projekt "Otwarta firma"?

Realizacja projektu to szansa na pełniejsze, niż w warunkach szkolnych przygotowanie ucznia do podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych. Cele te są istotne na każdym etapie edukacyjnym i zgodne z założeniem podstawy programowej. Szkoła, realizując projekt, stwarza uczniom okazję do uczestniczenia w ogólnoświatowych działaniach wspierających i promujących przedsiębiorcze pomysły. Młodzi ludzie chętnie uczą się od praktyków.

Więcej informacji o Projekcie na stronie internetowej: www.otwarta-firma.junior.org.pl

 

Otwarta firma- Projekt dla szkół- Projekt dla Firm

Za nami pierwszy etap projektu, do realizacji którego włączyły się klasy III.

Zgodnie z założeniami projektu  interesowała nas specyfika wykonywanych zawodów na terenie  naszego miasta - w instytucjach i przedsiębiorstwach, które włączyły się do projektu Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości.

Zgodnie z wyborem, 11 marca klasa IIIA i 13 marca 2014r. IIIC udały się na wycieczkę do Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.

Uczniów w szczególności interesowała praca strażaka oraz droga jaką należy przejść, aby nim zostać. Na podstawie obserwacji i rozmowy ze strażakami odnieśliśmy wrażenie, że to bardzo trudny zawód, wymaga odpowiedzialności, odwagi i  dyspozycyjności. A sami strażacy to ludzie otwarci, życzliwi, solidarni i z dużym poczuciem humoru. Zwiedziliśmy pomieszczenia straży, m.in. centrum dowodzenia, gdzie przyjmowane są zgłoszenia, skąd włączany jest alarm do wyjazdu w miejsce zdarzenia. Obejrzeliśmy samochody i sprzęt strażacki zapoznaliśmy się z ich przeznaczeniem, mogliśmy sami sprawdzić swoje umiejętności w rozwijaniu i zwijaniu węży. Nie mogło zabraknąć pokazowego zjazdu strażaka po rurze, symulacji od momentu zgłoszenia zdarzenia po czynności związane z wyjazdem  do miejsca zdarzenia.

W sprawozdaniu z wycieczki Karolina napisała: „….. Strażacy opowiedzieli nam o swojej pracy, codziennych obowiązkach. Mówili o pracy swoich kolegach, sprzęcie jakim dysponują. Panowie wspomnieli nam o szkołach, które warto wybrać, jeśli chcielibyśmy zostać w przyszłości strażakami. Wycieczka była mila, ale niestety musieliśmy już wracać do szkoły, a strażacy z pewnością do swoich obowiązków. Chętnie wybralibyśmy się tam jeszcze raz.

A oto wypowiedź Adama: Odwiedzenie Straży Pożarnej było bardzo dobrym pomysłem, dzięki temu dowiedziałem się jak trudny i odpowiedzialny jest to zawód. Zawsze należy zadbać o bezpieczeństwo swojego partnera, a następnie osób, które strażak ratuje. Zawód ten opiera się na współpracy, szybkim i dokładnym działaniu. Dostrzegłem również, że w tej profesji nie jest ważna tylko wytrzymałość fizyczna, ale również psychiczna. Strażak musi zachować zimną krew do końca, nie może poddać się, spanikować. Ten zawód jest tylko dla ludzi o stalowych nerwach i sprawnych fizycznie.”

Zdaniem Tomka „ … zawód strażaka jest niebezpieczny lecz bardzo potrzebny”.

 

       

 

13 marca 2014r. na wycieczce w ramach projektu była również klasa IIIE i IIIS.

Sprawozdanie Pauliny z klasy IIIE z wycieczki do  Samodzielnego Publicznego Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lęborku.

Dnia 13 marca 2014r. o godz. 8.30 wraz z całą klasą udaliśmy się na lekcji Wos -u w terenie do lęborskiego szpitala. Zajęcia te odbyły się w ramach projektu „ Otwarta firma”. Instytucje, które zgodziły się podjąć współpracę z naszą szkołą, w związku z tym projektem, w marcu 2014 roku przyjmą uczniów klas trzecich na zorganizowane wycieczki, na podstawie których uczniowie przygotują w dowolnej formie relacje. Realizacja projektu to szansa na pełniejsze, niż  warunkach szkolnych, przygotowanie ucznia do podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych. O godzinie 8.00 spotkaliśmy się przed budynkiem i po spełnieniu paru formalności ruszyliśmy w stronę szpitala. Na miejscu powitał nas pracownik szpitala – p. Marcin, odpowiedzialny za reklamę i marketing. Udaliśmy się do Sali konferencyjnej, gdzie dowiedzieliśmy się kilku informacji na temat funkcjonowania szpitala na co dzień, m.in., że obecnie w szpitalu zatrudnionych jest ok. 500 pracowników, pacjenci mogą korzystać z ok. 250 łóżek na 11 oddziałach, a placówka ubiega się o dofinansowanie pozwalające na jej rozbudowanie. Dowiedzieliśmy się również na czym polega praca marketingowa. Następnie porozmawiać z nami przyszła pielęgniarka oddziałowa z oddziału dla noworodków i wprowadziła nas nieco w tajniki jej zawodu. Opowiedziała, ile czasu i w jakiej szkole trzeba uczyć się, aby zostać pielęgniarką., czy jest to praca opłacalna pod względem finansowym. Mieliśmy tez okazję wysłuchać pracownika laboratorium. Już teraz wiemy, iż jest to praca przez większość niedoceniana i niedostrzegana, ale potrzebna i dająca wiele satysfakcji. Niestety, pensje nie są adekwatne do wykonywanych obowiązków. Ostatnim z zaproszonych na te okazję gości był ratownik medyczny ze Szpitalnego Oddziału ratunkowego na co dzień będący strażakiem w  Państwowej Straży Pożarnej w Słupsku. Opowiedział  nam o trudach swojego zawodu oraz o kilku akcjach ratowniczych, którymi mógł się szczycić. Dal nam również kilka wskazówek, które mogą nam się przydać, jeżeli wybierzemy taką pracę, np. że nie możemy ulegać emocjom. później wraz z ratownikiem udaliśmy się na SOR, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć gipsownię, salę badań, salę wczesnej intensywnej terapii . Zaprezentowano nam również sprzęt medyczny, m.in. defibrylator, a na koniec zobaczyliśmy wnętrze karetki wraz z pełnym wyposażeniem. O godz. 11.20 znaleźliśmy się z powrotem w szkole, aby powrócić do wszystkim znanego sposobu prowadzenia lekcji, który, nie ma co się oszukiwać jest mniej atrakcyjny niż lekcje w terenie. Wycieczka do szpitala była niezwykle fascynująca i pouczająca. Dużo ciekawych informacji utkwiło nam w głowie. Mamy nadzieję, że nie było to ostanie tego typu wyjście.

 

     

   

   

 

Relacja z wycieczki klasy IIIS- do Powiatowego Urzędu Pracy w Lęborku

Uczniom IIIS pracownicy PUP przedstawili struktury pracy. doradca zawodowy scharakteryzował szkolnictwo powiatu lęborskiego, omówił zasady rekrutacji i przedstawił aktualne zapotrzebowanie zawodowe. Uczniowie przy pomocy kompetentnych doradców mieli okazję rozwiązać testy dotyczące predyspozycji zawodowych . Wyświetlony został także film edukacyjny dotyczący ścieżki kariery zawodowej. Określone zostały plusy i minusy niektórych popularnych zawodów.

W spotkaniu uczestniczyli także pracownicy PUP, którzy przedstawili i omówili działania realizowane w mieście i powiecie lęborskim, programy unijne, przyczyny i skutki bezrobocia oraz procedury obowiązujące osoby zgłaszające się do urzędu pracy. Uczniowie chętnie zadawali pytania dotyczące wyboru dalszej edukacji i miejsc pracy w regionie.

W sprawozdaniu z języka polskiego Kasia napisała: „Celem wyjścia do PUP było zapoznanie się z zadaniami tej instytucji i ze specyfiką wykonywanych tam zawodów. Ma to służyć planowaniu przyszłości zawodowej ucznia i dokonaniu dobrego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej. Na początku wizyty  zapoznaliśmy się z pracą doradcy zawodowego. Potem wysłuchaliśmy o sytuacji bezrobocia w naszym powiecie. Wiemy jaką drogę musi odbyć człowiek szukający zatrudnienia…. Bardzo ważne było pokazanie w  jakich zawodach w naszym powiecie znajdziemy zatrudnienie za kilka lat, a jakich nie. Mocnymi stronami tej wizyty było uruchomienie myślenia o swojej przyszłości zawodowej. Większość z nas nigdy nie była w urzędzie, więc wizyta jest wartością samą w sobie…”

        

Relacja z wycieczki do Firmy Meyn Spółka zo.o

14 marca klasa IIIB uczestniczyła w wycieczce do firmy, która zajmuje się produkcją  maszyn i urządzeń dla przemysłu spożywczego. Po firmie oprowadziła nas pani Monika, zatrudniona na stanowisku kadrowej oraz kierownik produkcji, którzy od podszewki zapoznali nas ze specyfiką firmy oraz zatrudnienia pracowników, odbywania praktyk przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych i stażu. Dowiedzieliśmy się, ze firma zatrudnia pracowników fizycznych, administracyjnych, a także  projektantów i konstruktorów. Spółka zatrudnia również specjalistę do spraw marketingu, stworzyła własny dział promocji i sprzedaży maszyn w Polsce. Początkowo firma zatrudniała 12 osób, dziś około 140.

Ciekawostką jest, że Firma Meyn Polska sp. z o.o. jest samodzielnym zakładem produkcyjnym wchodzącym w skład grupy MEYN, mającej swoje zakłady m.in. : w Holandii, USA oraz Polsce. Dodatkowo na rynku polskim firma wykonuje inne elementy i urządzenia na zlecenia klientów w bardzo szerokim zakresie, począwszy od prostych elementów poprzez projektowanie i budowę kompletnych instalacji do montażu u klienta.

Inżynierowie w dziale konstruktorskim oraz dziale przygotowania produkcji stosują wydajne narzędzia wspomagające projektowanie oraz zarządzanie produkcją w celu optymalizacji technologii, procesów i czasu produkcji.

Firma MEIN dynamicznie rozwija się będąc samodzielnym przedsiębiorstwem, z własnym biurem projektowym i konstrukcyjnym. Wysoka jakość wykonania oraz unikalne rozwiązania technologiczne oferowanych urządzeń, pozwalają Spółce utrzymywać się w czołówce dostawców maszyn dla przemysłu spożywczego. Oprócz rozwiązań kompleksowych istnieje możliwość zaprojektowania i wykonania przez zespół inżynierów systemów  transportowych, maszyn myjących wykorzystywanych  w przemyśle drobiarskim. Oprócz zapoznania się ze specyfiką pracy w firmie, obejrzeliśmy film o procesie przetwarzania drobiu od momentu transportu kurcząt z hodowli po obróbkę, z wykorzystaniem nowoczesnej technologii opracowanej i skonstruowanej przez pracowników firmy- od najmniejszych elementów po nowoczesną maszynę.

Oto spostrzeżenia i wrażenia uczniów z wycieczki: wycieczka ciekawa, praca w trudnych warunkach, dotyczy pracowników pracujących na hali ( hałas), ale tylko dla nas, ze względu na to, że zachowane są w firmie wszelkie normy unijne, efektywne wykorzystanie surowców i czasu pracy, możliwość odbywania praktyk szkolnych, osoby oprowadzające nas po firmie elokwentni, utożsamiający się z firmą, kontaktowi, sympatyczni, obejrzeliśm kontrowersyjny film o przemyśle drobiarskim z wykorzystaniem nowoczesnej technologii, wzbudził u niektórych negatywne emocje.

 

      

   

 

Relacja z wycieczki do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji

18 marca klasa IIID była na wycieczce w MPW i K w Lęborku. Przedsiębiorstwo to, które z jednej strony zajmuje się uzdatnianiem wody pitnej dla mieszkańców, sprzedażą jej, a  z drugiej oczyszczaniem ścieków. Mogliśmy poznać specyfikę  zawodów w spółce, która ma monopol na tego typu usługi i handel. Dyrektor przedsiębiorstwa p. Piotr Boniaszczuk wprowadził nas w tajniki zawodów, począwszy od pracowników administracji, pracowników fizycznych oraz  inżynierów i technologów. Zasugerował, że w spółce chętnie zatrudniani są pracownicy, którzy inwestują w siebie, mają ukończone różne kursy, chętnie podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe. U pracowników ceni się przede wszystkim odpowiedzialność, m.in. ze względu na powierzenie sprzętu o dużej wartości.

Mieliśmy również okazję zobaczyć miejsce, gdzie odbywa się oczyszczanie ścieków.

A oto wypowiedzi uczniów:

Krystian w sprawozdaniu napisał: „….Pokierowano nas do salki konferencyjnej, gdzie dyrektor przedsiębiorstwa opowiedział nam o swojej firmie, m.in. o tym jakie należy ukończyć szkoły, zdobyć wykształcenie i kwalifikacje, aby być zatrudnionym w MPWiK.

Po długiej opowieści poszliśmy do miejsca, gdzie oczyszczane są  ścieki  z całego Lęborka. Jeden z włazów miał 17 m głębokości….”

Angelika: „… po opowieściach jak zdobyć dane stanowisko, jak dostać się do pracy, jakie wymagania są wymagane oraz jakie kursy i szkoły trzeba ukończyć, aby uzyskać dane kwalifikacji zaprowadzono nas do biura obsługi klienta, gdzie pracują pracownicy administracji. Pokazano nam równie miejsce gdzie spływają ścieki. panowie opowiadali nam, co można zobaczyć w rurach wodociągowych. Po spotkaniu podziękowaliśmy dyrektorowi za umożliwienie nam poznania specyfiki zawodów w przedsiębiorstwie, wręczyliśmy mu dyplom.

       

 

To były bardzo pouczające lekcje przedmiotowe, jesteśmy pełni wrażeń. Instytucjom i przedsiębiorstwom dziękujemy za zaangażowanie w organizację wycieczek